Ik voel ik voel wat jij niet voelt

Er zijn dagen dat ik veel emoties ervaar. Ik weet dan niet of ik moet lachen, huilen, vol vertrouwen of vol angst ben. Op die dagen hoeft er maar iets te gebeuren, en ik ben uit balans.

Wanneer ik mij overspoeld voel door welke emotie dan ook, helpt het mij om ze van een afstandje te bekijken. Ik trek mij liefst terug. Ik maak een wandeling, ga paardrijden of neem een rust moment. Ik probeer rustig te worden. Als ik afstand neem krijg ik inzicht in mijzelf: Wat voel ik nu eigenlijk? Is dit woede of teleurstelling? Irritatie of angst? Ik vraag mijzelf ook af, wat er achter mijn emotie zit. Welke NIET helpende gedachte heeft deze emotie opgeroepen? Waar ben ik bang voor of waar voel ik mij machteloos over? Ligt dit aan de ander, of speelt er iets bij mij?

Emoties we mogen ze voelen en we mogen ze uiten. Ze vertellen ons waar we nog kunnen groeien en ze maken ons bewuster van hoe we denken. De emotie is niet wie jij bent, een emotie verteld hoe jij op dat moment over een bepaald onderwerp denkt en daardoor voelt. Het helpt mij om de emotie aandacht en liefde te geven en te realiseren: Emoties komen, en gaan ook weer voorbij.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.